HIBAH TAKAFUL – 9 Sebab Anda Perlu Ada Hibah Takaful ?

1) Hibah Takaful – Cara mudah & cepat sediakan aset tunai untuk keluarga

Jika pendapatan bulanan anda ialah RM5000, dan anda menyimpan RM1000 darinya setiap bulan. Berapa lama masa diperlukan untuk mendapatkan tunai RM500,000 ? 500 bulan kan ? Betul tak? 500,000 bahagi dengan 1000, jawapannya ialah 500. 500 bulan bersamaan dengan hampir 42 tahun.

Tetapi dengan hibah takaful, RM500,000 tadi terus tersedia dengan hanya tak sampai pun 5% dari gaji RM5000. Inilah aset tunai paling cepat cair dan cepat untuk dibina.


2) Hibah Takaful – Aset tunai yang mudah CAIR selepas kematian pencarum

Ya. Selepas kematian pencarum, semua akaun bank akan dibekukan. Kalau si waris ada kad bank dan no pin, itu lain kira. Tetapi berisiko untuk dikira memakan harta anak yatim atau hak harta orang lain. Cara yang salah. Akaun KWSP? sah-sah kena berurusan dulu dengan kaunter KWSP. Itupun kalau KWSP

tadi meletakkan nama si penerima sebagai penama. Bahkan kalau penama sekalipun, ia bukanlah harta mutlak. Nak kena bahagi tau ikut FARAID.

Semua urusan tadi akan mengambil masa. Paling cepat sekitar 1 – 3 bulan. Nak cara yang paling cepat? Hah.. Hibah Takafullah jawapannya. Kebiasaannya dalam tempoh 1 bulan saja dah boleh dapat.


3) Hibah Takaful – Terkeluar dari senarai harta FARAID dan penerima hibah adalah penerima mutlak

Ini yang dikatakan hak mutlak sebab Hibah adalah pemberian dari si mati kepada penerima sahaja. Orang lain tiada hak. Hak harta. Katakanlah jika si mati meninggalkan cuma sebuah rumah. Rumah tadi pula nilainya RM1juta. Maka ada hak oleh semua ahli waris ( ibu, ayah, anak lelaki dan anak perempuan ) ke atas rumah tersebut.

 

Nak dijadikan cerita si balu ni hubungannya tak berapa baik atau mertua tak ngam. Ohhhh.. Berebut jadinya rumah tadi. Takkan nak bahagi-bahagikan bilik air kepada orang tu, dapur kepada orang ni. Akhirnya rumah tadi akan dijual untuk melaksanakan pembahagian hak harta pusaka. Dengan hibah, anda tak perlu lagi nak berebut-rebut. Bagi saja tunai kepada mereka yang berhak untuk menggantikan hak atas rumah tadi.


4) Hibah Takaful – Modal untuk langsaikan HUTANG DUNIA

Hidup ni memang tak lari dari hutang. Tambahan yang berkerja di bandar. Hutang rumah, hutang peribadi, pinjaman bank, pinjaman kendearaan, pinjaman pendidikan, pinjaman ah long, pinjaman kad kredit dan macam-macam lagi pinjaman. Semua tadi adalah hutang dan perlu dibayar balik walaupun mati.

Persoalannya siapa akan bayar hutang si mati tadi? Memang takde orang nak tolong bayarkan pun. Melainkan jika si mati meninggalkan harta. Harta tadilah yang akan digunakan untuk melangsaikan semua hutang si mati.

Dengan hibah takaful, semua hutang tadi boleh diuruskan dengan lebih cepat tanpa membebankan semua pihak.


5) Hibah Takaful – Modal untuk langsaikan HUTANG AKHIRAT

Ada amalan-amalan yang kita kadang-kadang terlupa nak selesaikan. Contoh paling mudah ialah fidyah puasa. Puasa Ramadhan wajib. tetapi atas kealpaan ataupun keuzuran menyebabkan amalan puasa tadi tak dapat disempurnakan. Jadi, perlulah ganti.

Namun, bukan semua orang dapat ganti. Di sinilah fidyah dikenakan apabila cukup tempoh dan syaratnya. Ia hutang amalan yang boleh dibayar dengan harta. Hibah takaful akan membantu keluarga anda menguruskan hutang-hutang amalan untuk dibawa ke akhirat kelak


6) Hibah Takaful – Tanggungjawab NAFKAH tak terputus

Apabila sudah meninggal, memang hilanglah tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak. Tetapi itu bukan lesen besar untuk melepaskan tanggungjawab. Bagi mereka yang berfikiran jauh, menyediakan hibah takaful berupaya meninggalkan kesan besar dalam kehidupan keluarganya.

Bayangkan jika keluarga si mati ialah suri rumah sepenuh masa dan anak-anak yang masih bersekolah rendah. Bagaimana mereka ingin meneruskan kehidupan seperti mana keberadaan ayah mereka semasa hidup? Pasti berbeza bukan?

Justeru hibah takaful yang disediakan bakal mengisi kekosongan si mati ( walaupun tak sama ) sebaik mungkin terutama dalam memenuhi keperluan hidup keluarganya.


7) Hibah Takaful – Harta untuk BUKAN WARIS ( contoh : anak angkat )

Ahli waris yang sah ialah 5. Jika si mati mempunyai anak angkat, harta pusaka tidak boleh ditinggalkan kepada anak tersebut kerana dia bukanlah ahli waris yang sah dalam sistem FARAID. Justeru, meninggalkan wasiat atau hibah takaful adalah jalan paling mudah dan cepat untuk memberikan kesenangan kepada anak angkat si mati.


8) Hibah Takaful – Modal untuk bayar kos pengurusan tuntutan harta pusaka

Urusan tuntutan harta pusaka akan melibatkan mahkamah. Nak dapatkan surat kuasa. Contohnya nak tukar hakmilik rumah, hakmilik kenderaan, hak ke atas wang simpanan dalam akaun bank. Semua tu perlukan surat kuasa. Untuk dapatkan surat kuasa, perlulah melalui mahkamah.

Bagi harta nilaian bawah RM2juta, boleh terus membuat pemohonan di Pejabat Tanah daerah masing-masing. Tetapi jika ada pertikaian yang melibatkan perbicaraan mahkamah, melibatkan rayuan, semua itu akan melibatkan kos yang bukanlah sikit.

Bahkan akan lagi bertambah mahal jika melibatkan pihak AmanahRaya. Semua kos tadi tidak termasuk kos-kos tambahan lain seperti ulang alik ke pejabat-pejabat tertentu untuk mendapatkan dokumen berkaitan tuntutan harta pusaka.

Jadi, dengan hibah takaful yang bakal dapat tak sampai 1 bulan. Ahli keluarga dapat menggunakannya untuk menampung kos-kos tak terjangka semasa dalam proses menuntut harta pusaka.


9) Hibah Takaful – Modal untuk bayar bahagian hak pusaka waris lain

Ya. Seperti yang saya sebut sebelum ini. Harta seperti rumah, agak-agak macammana nak agihkan? Takkan nak belah ( bahagi ) ikut bahagian masing-masing. Nak pecahkan dengan tukul ke?  Di sini lah akan berlaku pengagihan yang akhirnya memaksa pihak waris menjual atau lansung tidak boleh dituntut akibat pertikaian.

Dengan adanya Hibah Takaful, wang pampasan takaful yang diberikan dapatlah digunakan untuk menebus bahagian hak ahli waris lain. Nilaikan bahagiannya dan bayar dengan wang hibah yang diperolehi. Selesai masalah tanpa perlu ada pertikaian yang sememangnya tak menyeronokkan. Takkan nak bermasam muka dengan keluarga mertua kan?


Kesimpulannya, bertindaklah sekarang untuk memiliki satu plan Hibah Takaful. Yang pasti manfaatnya lebih besar berbanding apa yang anda perlu keluarkan sekarang.

Untuk mendapatkan nasihat berkaitan Hibah Takaful ini, anda boleh wasap saya terus di sini

www.wasap.my/60173290328/hibahtakaful

atau menggunakan pautan pertanyaan di atas.

Jom sediakan Hibah Takaful hari ini..#hibahtakaful

Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *